Número Conmemorativo por el XV Aniversario (2017)

Tabla de contenidos

Editorial

Aniversario quince de la Revista Habanera de Ciencias Médicas
Ray Valdés Balbín
Pág(s):1-3
386 lecturas

Semblanza

Profesor Fidel Cathcart Roca: Ejemplo en la enseñanza y la investigación en la Educación Médica
Rosario Esteva Morales, Eva Manuela Cathcart Portuondo, Ray Valdés Balbín
Pág(s):4-7
566 lecturas

Histórico

Revista Habanera de Ciencias Médicas: una historia de 15 años
Rosario Esteva Morales
Pág(s):8-11
367 lecturas

Ciencias Clínicas y Patológicas

La comorbilidad y su valor para el médico generalista en Medicina Interna

Introducción: La comorbilidad es un fenómeno que complejiza el cumplimiento de las funciones del médico generalista en la atención a pacientes en salas de medicina interna.

Objetivo: Fundamentar las bases de la comorbilidad como variable, en tanto se define en lo conceptual, lo operacional y relaciones esenciales internas y externas con el enfoque en sistema de las funciones del médico clínico en las salas de Medicina Interna de los hospitales.

Material y Métodos: Se realizó una revisión bibliográfica que abordasen la comorbilidad y que facilitaran cumplir el objetivo de la investigación.

Desarrollo: En el plano conceptual se define la comorbilidad como la asociación de enfermedades donde una tiene carácter protagonista Se presenta la definición conceptual de la comorbilidad. La relación entre enfermedades comórbidas puede estar explicada por asociaciones de clara dependencia patogénica o por coincidencia en el paciente sin relación patogénica directa. Existen numerosos y diversos instrumentos para operacionalizarla disponibles para su aplicación en investigación y la práctica clínica.

Conclusiones: Las relaciones entre las diferentes enfermedades son multilaterales y requieren de una interpretación etiopatogénica y fisiopatológica profunda para ser comprendida y analizada en el cumplimiento de las funciones asistenciales, investigativa, docentes y administrativas del médico en salas de Medicina Interna.

 Palabras clave: comorbilidad, pluripatología, clínica, medicina interna

 

ABSTRACT

Introduction: The comorbidity is a phenomenon that complicates general doctor´s fulfillment of their functions regarding the care of patients at Internal Medicine Wards. Objective: To base the bases of comorbidity as a variable, insofar it is defined in the conceptual, the operational and essential internal-external relationships with a systemic approach of the functions of the clinical physician in the hospital´s Internal Medicine wards.

Material and Methods: A bibliographic revision that take into account comorbidity and allow to satisfy the objective was performed.

Development: Conceptually, comorbidity is defined as the association of diseases in which one has a leading role character. The conceptual definition of comorbidity is presented. The relationship between comorbid diseases can be explained by associations of a clear pathogenic dependence or by coincidence in the patient without direct pathogenic relationship. There are numerous and diverse instruments available to make it operable for its application in research and clinical practice.

Conclusions: The relations between different diseases are multilateral and need a deep etiopathogenic and fisiopathological interpretation to be understood and examined in the fulfillment of its asitencials, investigative, teaching and administrative functions of the doctor at Internal Medicine wards.

 Keywords: comorbidity, multipathology, internal medicine, clinical

Miguel Angel Blanco Aspiazu, Kou Shunchao, Li Xueqing
Pág(s):12-22
668 lecturas

Ciencias Quirúrgicas

Resultados de un proyecto sombrilla de colaboración internacional sobre regeneración y osteointegración en implantes dentales

Introducción: En las últimas décadas, la Estomatología ha experimentado gran desarrollo tecnológico y disponibilidad de medios para la rehabilitación protésica, destacándose los implantes dentarios. Para  evaluar las reacciones del tejido óseo ante los implantes dentales, la Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”  de La Habana, desarrolló un proyecto de investigación sombrilla  en colaboración con el Ariminum Research and Dental Education Center (Italia), y el Instituto de Ciencias Básicas y Preclínicas “Victoria de Girón” (Cuba).  Objetivo: Evaluar los resultados más relevantes de un proyecto de investigación sombrilla de colaboración internacional sobre la regeneración y la osteointegración en implantes dentales. Material y Métodos: Revisión documental, análisis de bases de datos, análisis y síntesis de la bibliografía. Las variables fueron: rehabilitación de instalaciones, capacitación, tareas experimentales, entre otras. Resultados: Se desarrollaron 25 sub-proyectos relacionados con tareas experimentales en modelos animales; se logró la rehabilitación del laboratorio de Patología de la Facultad de Estomatología, del Bioterio y del Centro de Cirugía Experimental del Instituto de Ciencias Básicas y Preclínicas “Victoria de Girón”; 4 entrenamientos a investigadores cubanos; la presentación de 53 ponencias en 13 eventos científicos y la publicación de 23 artículos en revistas de alto nivel. Se obtuvieron nuevos conocimientos incorporados en tesis de Doctorado en Ciencias Estomatológicas de 6 aspirantes italianos que obtuvieron el grado científico, representando un aporte económico y para las ciencias en general. Conclusiones: El proyecto de colaboración internacional posibilitó la rehabilitación de instalaciones de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, el desarrollo de tecnologías y nuevos conocimientos sobre los procesos de regeneración y osteointegración de los implantes dentales, así como acciones de capacitación del personal cubano y obtención de grados científicos.

Palabras clave: Implantes dentarios, regeneración, osteointegración, proyecto de investigación sombrilla.

 

ABSTRACT

Introduction: In the last decades, dentistry has experienced a great technological development and availability of resources for prosthetic rehabilitation, mainly in dental implants. To evaluate bond tissue reactions to dental implants, the dentistry´s Faculty “Raúl González Sánchez” at Havana developed an umbrella project in collaboration with Ariminum Research and Dental Education Center (Italy), and ICBPC “Victoria de Girón” (Cuba).  Objective: To evaluate the most outstanding results of an umbrella´s international collaboration project on regeneration and bone tissue integration of dental implants. Material and Methods: Documental review, data base analysis, bibliographic analysis and synthesis. The variables were among others: facilities rehabilitation, training and experimental task. Results: 25 sub-projects regarding to experimental tasks in animal models were developed. The rehabilitations of   Pathology laboratory of the Dentistry´s Faculty, Bioterio and the Center for Experimental Surgery of the ICBPC “Victoria de Girón”;  4 trainings courses to  Cuban researches; the  presentation of 53 papers in 13 scientific events; and the publication of 23 articles in high impact journals were achieved. New knowledge was obtained and incorporated into Stomatological Sciences Doctorate´s thesis of 6 Italian researches who obtain the scientific degree, representing in general a scientific and economic contribution. Conclusions: Umbrella´s international collaboration project allowed to the rehabilitation of facilities of the Havana Medical Sciences University, the technology development of laboratories, new knowledges on the regeneration and bone tissue integration processes in dental implants, as well as training actions for Cuban researches and the achievement  of scientific degrees by Italian researchers.

 Keywords: Dental implants, regeneration. bone tissue integration, research´s umbrella project .

Ileana Barbara Grau Leon, Joaquín Urbizo Vélez, María de la Caridad Barciela González Longoria, Leonardo Vega Cisneros
Pág(s):23-37
645 lecturas

Ciencias de la Educación

Revista Habanera de Ciencias Médicas: una mirada desde la Cienciometría

Introducción: Para garantizar un adecuado proceso editorial es necesario la asociación de los editores, director y comité editorial, quienes tienen como principal propósito publicar manuscritos con un adecuado rigor científico-metodológico, lo cual supone un gran esfuerzo en aras de mantener la calidad, garantizar la validez científica y proteger a los potenciales lectores del producto final al que tienen acceso.

Objetivo: Caracterizar la Revista Habanera de Ciencias Médicas a partir de indicadores métricos.

Material y Métodos: Se realizó un estudio cienciométrico de esta publicación en el período comprendido desde 2002 hasta 2016. Se evaluaron las variables bibliométricas que brinda Publish or Perish y los indicadores métricos que facilitan SciELO y el SciELO Citation Index.

Resultados: La revista tiene un índice H de 18 con algo más de un millar de autores publicados. El promedio de autores por artículos es de 3 y existe un balance favorable entre la distribución de artículos citables y no citables. Aporta más citas que las que recibe y no posee un alto número de autocitas. Conclusiones: La Revista Habanera de Ciencias Médicas ha mostrado resultados que la colocan entre las revistas de mejor posicionamiento relacionadas con el tema salud en las bases de datos de mayor cobertura, lo que queda demostrado a partir del análisis de sus indicadores métricos.

 Palabras clave: Producción científica, visibilidad, cienciometría, bibliometría, revista, indicadores métricos, citas.

 

ABSTRACT

Introduction: In order to guarantee an adequate editorial process, it is necessary  a team work of publishers, director and editorial committee, whose main purpose is to publish papers  with an adequate scientific and methodological accuracy, which need a great effort to maintain quality, guarantee scientific validity and to protect potential readers of the final product , they have access to.

Objective: To characterize the “Revista Habanera de Ciencias Médicas” from metric indicators.

Material and methods: A scientific and metric study of this publication from 2002 to 2016 was carried out. We evaluated the bibliografic variables published by Publish or Perish and the metric indicators provided by SciELO and also SciELO Citation Index.

Results: The journal has an H index of 18, with more than a thousand of published authors. The average number of authors per article is 3 and there is a favorable balance between the distribution of cited and non-cited articles. It contributes with more cites than it receives and does not have a high number of self-cites. Conclusions: The Revista Habanera de Ciencias Médicas has been showing results that place it among the best positioned journals related with health issue in the databases of greater coverage, which is demonstrated from the analysis of its metric indicators.

 Keywords: Scientific production, visibility, scientometry, bibliometrics, journal, metric indicators, cites.

Ray Valdés Balbín, Jorge A. Fundora- Mirabal, Lissette Cárdenas-de-Baños, Daysi Bencomo-Díaz, Cristóbal González-Losada, Josmel Pacheco-Mendoza, Alberto Juan Dorta-Contreras
Pág(s):38-56
1076 lecturas
Research in the Faculty of Dentistry "Raúl González Sánchez". 2011-2015.

Introduction: Universities are an excellent space to make investigations. The main function is to generate new knowledge.
Objective: To evaluate the performed actions and results achieved by the Investigation's Department of the Faculty of Dentristy "Raúl González Sánchez" of the Havana Medical University, during the period 2011 - 2015.
Materials and Methods: A descriptive study was carry out at institutional level, of the actions performed and the results achieved of the Faculty's Investigation Department during the period 2011 - 2015. Were studied institutional actions done in favor of research as well as the variables associated with scientific research projects and publications performed.
Results: Training workshops were held to prepare investigations projects, and publications and also workshop for the approval of 129 new projects. From those, 25,4% belong to Periodontics, 22,2% to Orthodontic, 18,3% to Prosthodontic and 16,3% to Integral General Stomatology. Release of scientific magazines to publish were: Refereed magazines (52.4%), of them, 22,2% in foreign magazines. 67,3% were new release.
Conclusions: Between 2011 and 2015, research activity in the studied Faculty can be evaluated as satisfactory, due to there has been an increase in the number of research projects and the publications remained at similar levels for years, except 2015, in which they increased. The number of publications release from projects increased. More than half of the articles were published in refereed journals, the number of papers in foreign journals increased, and most were original articles.

Keywords: Projects, investigations, publication, scientific production, faculty of dentistry.

Sol Ángel Rosales Reyes, Rosa María González Ramos, Edelis Raymundo Padrón, Luis Hernández Pedroso, Orietta Valverde Grandal
Pág(s):57-69
498 lecturas
El perfeccionamiento de la disciplina principal integradora en el plan de estudio de la carrera de Medicina

Introducción: Han sido múltiples los perfeccionamientos por los que ha transitado el plan de estudios de la carrera de Medicina desde el año 1984, que han permitido llegar a la conformación de una disciplina principal integradora (DPI) según su concepción actual. Objetivo: caracterizar el desarrollo del perfeccionamiento curricular de la disciplina principal integradora en el plan de estudio de la carrera Medicina desde el curso 1985-1986 hasta la actualidad. Material y Métodos: Se realizó una investigación educacional, descriptiva en el año 2016 por el Grupo asesor para planes y programas de estudio en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, con un análisis de los planes de estudios de la carrera de Medicina del año 1984 a la actualidad. Resultados y Discusión: Se registraron 18 cambios sucesivos en las asignaturas del plan de estudio que en la actualidad conforman la DPI. En las asignaturas clínicas y clínicas quirúrgicas, el primer cambio fue en el año 2006 y afectó solo el número de horas. El 78 % del tiempo lectivo transcurre en la educación en el trabajo. La incorporación del número de horas dedicado a la DPI en el último perfeccionamiento realizado en el año 2014 fue más gradual, desde el primero al quinto año de la carrera. Conclusiones: Los perfeccionamientos curriculares sucesivos en las asignaturas que en la actualidad conforman la DPI permitieron un acercamiento gradual a la conformación del eje profesional que caracteriza los planes de estudio “D” y “E”.

 Palabras clave: perfeccionamiento, disciplina principal integradora, carrera, medicina, plan de estudio.

 

ABSTRACT

Introduction: Have been multiple the improvements along which has passed the curriculum of the medical career since 1984, this allowed to achieve an integrated main discipline (IMD) according to nowadays´ conception. Objective: to characterize the development of curriculum´s improvement of the integrated main discipline in the curriculum of the Medicine career from 1985-1986 up to the present. Material and Methods: An educational - descriptive research was conducted in 2013 by the Program and Curriculum Advisory Group at the University of Medical Sciences in Havana with the participation of members of the School of Medicine National Committee by means of a documentary review of Curriculum created since 1984 up today. Results and Discussion: Since 1985 18 successive changes were recorded in the subjects of the curriculum that currently they are part of the IMD. Regarding subjects in clinical and surgical clinics; first changes were in 2006 and impacted only the number of hours, the others were in the period 2010 and 2015. 78% of instructional time were spent in the education on the job. The addition of the number of hours dedicated to the IMD made in 2014 was more gradual, from first to fifth year of medical degree. Conclusions: The successive curricular improvements in the subjects that currently conform the DPI allowed a gradual approach to the conformation of the professional profile that characterizes the curriculum "D" and "E".

 Keywords: improvement, integrated main discipline, career, medicine, curriculum.

Niurka Taureaux Díaz, Eva de los Á. Miralles Aguilera, Marta Pernas Gómez, Juan Manuel Diego Cobelo, Miguel Ángel Blanco Aspiazu, René Oramas González
Pág(s):70-80
545 lecturas
Los ensayos clínicos en el plan de estudio de Medicina en Cuba

Introducción: La calidad en la atención que se brinda a los ensayos clínicos, es un aspecto de impostergable importancia en la formación de los médicos. Objetivo: Analizar la presencia de los ensayos clínicos en los objetivos, habilidades y contenidos del Plan de Estudios de la Carrera de Medicina vigente en Cuba. Material y Métodos: Se realizó una investigación de evaluación curricular, estudio exploratorio con la técnica de análisis de contenidos en la que se utilizaron métodos de análisis documental, encuestas, descripción y triangulación de la información. Se analizaron los objetivos, habilidades, contenidos y su estructuración; se confrontaron el macro y el microcurrículo y se realizaron entrevistas a cinco expertos. Resultados: Se encontró presencia de los EC de manera implícita en 3 funciones y 54 asignaturas, de forma explícita solo en una disciplina y asignatura. Se evidenciaron dificultades en la operacionalización de las habilidades y la estructuración de contenidos y objetivos. Conclusiones: La temática de ensayos clínicos está presente en el perfil profesional y los objetivos terminales del médico general cubano de forma implícita, diversa y pertinente. Se propone replantear en un sistema la estructura de los contenidos de la investigación en la Carrera de Medicina y no los ensayos clínicos como algo independiente, el papel de la interdisciplinariedad y la enseñanza problémica. El predominio de la educación en el trabajo como forma de organización de la enseñanza en la Carrera de Medicina es una oportunidad para la familiarización de los estudiantes con los ensayos clínicos.

 

Palabras clave: Ensayos clínicos, currículo, carrera de medicina, habilidades, plan de estudio, objetivos.

 

ABSTRACT

Introduction: The quality provided to clinical trials, is an issue of huge importance in doctors’ education. Objective: To verify the presence of the subject “clinical trials” (CT) in the Cuban Medicine Study Program. Materials and Methods: A curriculum evaluation research, exploratory study using the technique of document’s content analysis, surveys, description and triangulation of information was performed. Objectives, skills, content and structure were analyzed; macro and micro curriculum were confronted and five experts were interviewed. Results: Presence of the CT was found implicitly in three functions and fifty-four subjects; explicitly only in a discipline and subject. Difficulties in skills operationalization and in content structuring and goals were evident. Conclusions: Clinical Trials are present in the professional profile and the final goals of the Cuban general physician in an implicit, diverse and relevant way. It is rethinking in a system; the structure’s content research within the career and not the clinical trials as something independent, and also the interdisciplinary role and teaching’s problematic. The predominance of education on the Job as a form of organization of medicine teaching in the career is an opportunity for students to contact with clinical trials.

 

Keywords: Clinical trials, curriculum, medical career, skills, study program, goals.

Indira Barcos Pina, Adalberto Díaz Corbea, Roberto Domínguez Otero, Maureny Salgado Uranga
Pág(s):81-90
483 lecturas
La promoción de salud en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Introducción: La coordinación de la Red Ibericoamericana de Universidades Promotoras de la Salud aceptó a la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana como miembro pleno. Para ello valoró que la promoción de salud constituye una prioridad permanente en su política institucional.

Objetivo: Valorar la política institucional de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana en relación con las normativas y procedimientos que rigen el funcionamiento de la Red Ibericoamericana de Universidades Promotoras de la Salud.

Material y Métodos: Se revisaron documentos que reflejan la política institucional de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana relativa a la promoción de salud. Se describieron además las principales normativas y procedimientos de la Red Ibericoamericana de Universidades Promotoras de la Salud.

Desarrollo: En la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana los programas docentes que se ejecutan parten del principio de la educación en el trabajo, por lo que los estudiantes se vinculan desde el primer año con las labores de promoción de salud y prevención de las enfermedades. Los estudiantes, profesores y trabajadores reciben el influjo de diversas áreas de atención que promueven ante todo estilos de vida saludable.

Conclusiones: Las propuestas, programas, proyectos y otras acciones de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana impactan positivamente en la comunidad universitaria y la población en general. Se cuenta con una voluntad política institucional que garantiza la sostenibilidad de los procesos y los recursos necesarios para la sistematización de las acciones.

 Palabras clave: Promoción de salud, estilo de vida, bienestar psicológico, desarrollo humano.

 

ABSTRACT

Introduction: The Ibero-American Universities Promoters Network of Health accepted Havana Medical Science University as full member. For that, they valued that the promotion of health constitutes a permanent priority in its institutional politics.

Objective: To value Havana Medical University’s institutional policy with regard to the normative and procedures that rule functioning of the Ibero-American Universities Promoters Network of Health.

Material and Methods: Documents that reflect Havana Medical University’s institutional policy to the promotion of health were revised. Were also described the main normative and procedures of the Ibero-American Universities Promoters Network.

Development: In the Havana Medical Science University the educational programs that are executed start from the point of view of the education at the job, for which the students are connected from the first year with the labor of health´s promotion and illnesses´ prevention. The students, teachers and workers receive the influence of diverse areas of attention that promotes above all healthy styles of life.

Conclusions: The proposals, program, projects and other actions of the Havana Medical Science University have impact positively in the university community and in the population in general. It counts with an institutional political willingness that guarantees the sustainability of the processes and the necessary resources for the actions systematization.

 Keywords: Promotion of health, life style, psychological well-being, human develop.

Justo Reinaldo Fabelo Roche, Serguei Iglesias Moré, Ana María Gómez García
Pág(s):91-103
570 lecturas

Ciencias Sociales

La cuestión bioética en el contexto de la Revista Habanera de Ciencias Médicas, 2002-2016

Introducción: La Revista Habanera de Ciencias Médicas desde su fundación ha publicado trabajos relacionados con la Bioética. Objetivo: Caracterizar la manera en que se ha fundamentado la cuestión bioética en los trabajos publicados en la revista en el transcurso de sus 15 años de creada. Material y Métodos: Se realizó una investigación descriptiva transversal sustentada en una plataforma de técnicas cuantitativas y cualitativas. Se estudió la totalidad de trabajos publicados en los 15 volúmenes y 69 números de la revista de 2002 y 2016. Se precisaron las variables que pudieran reflejar el contenido bioético, se aplicó una guía de análisis de fuentes bibliográficas y se procesó la información con estadística descriptiva. Resultados: Se obtuvo como resultado que de 326 trabajos cuyo tema requería de tratamiento ético, 154 (47,2%), no lo recibió. De los 172 trabajos que tuvieron algún tipo de abordaje ético, la fundamentación desde la Bioética prevaleció en la mayoría, 107. Se constató carencia de reflexión ética en la presentación de 84 casos clínicos. El 31,4% de los trabajos con referentes éticos fueran comunicaciones breves. Una alta proporción de autores (89%), entendió la Bioética como ética aplicada. Se mostró una situación de equilibrio entre los modelos consecuencialistas (28%), el personalista (27%) y el ambientalista biopolítico (21%). Conclusiones: Se concluye que la RHCM ha mantenido la publicación de temas relacionados con la Bioética; sin embargo, debe mejorar su labor educativa con los autores y preservar el balance alcanzado en cuanto a los diversos modelos teórico-metodológicos de análisis bioético.

 Palabras clave: Bioética; Ética médica; Ética de la salud; Ética de la investigación científica; Ética aplicada.

 

ABSTRACT

Introduction: Since its foundation, the Revista Habanera de Ciencias Médicas has published many papers about Bioethics.  Objective: To characterize the way in which the bioethical issue has been based on the published papers in the journal in the course of its 15 years of existence. Material and Method: It’s realized a descriptive transversal research supported in a platform of quantitative and qualitative techniques. Were studied all the published papers in the 15 volumes and 69 numbers issues by the HJMS, between 2002 and 2016. Were specified the variables that could reflect the bioethical content, a guide of analysis of bibliographic sources was applied and the information was processed with descriptive statistics. Results: As results, it’s identified 326 papers requiring an special ethical treatment, 154 (47,2%) did not receive it. Among the 172 papers with some ethical considerations the bioethical approach prevailed; 107, in 84 clinical cases were a lack of ethical reflection in its presentation. 31,4% of the papers with ethical treatment were short communications. A large proportion (89%) of the papers with bioethical approach considered the discipline as an applied ethics. It was shown a balance between the consequentialist models (28%), the self reference approach (27%) and the environmental-biopolitics model (21%). Conclusions: It´s concluded that the HJMS has kept the publication of papers with bioethical issues. However, the journal must improve the educative work addressed to the authors and to preserve the obtained balance between the different methodological and theoretical models of bioethical analysis.

 Keywords: bioethics; medical ethics; health ethics; scientific research ethics; applied ethics.

José Ramón Acosta Sariego, Tania Rosa Hernández Borrero
Pág(s):104-121
533 lecturas
Necesidades de aprendizaje en bioética de residentes y especialistas de Nefrología en Cuba

Introducción: La enfermedad renal, como proceso crónico tratable pero progresivo a la terminalidad, condiciona la necesidad de que los médicos conozcan y apliquen el enfoque bioético en su desempeño profesional. Objetivo: Identificar las necesidades de aprendizaje en aspectos bioéticos por médicos especialistas y residentes en Nefrología. Material y Métodos: Estudio descriptivo de corte transversal con 81 médicos (41 especialistas y 40 residentes) en tres servicios de Nefrología del país entre 2014-2015. Se utilizó una encuesta estructurada para la recogida de la información y se emplearon diferentes métodos cuantitativos y cualitativos para el procesamiento de la información. En el procesamiento estadístico se empleó el software R. Resultados: Los cuatros principios de la Bioética anglosajona fueron reconocidos como importante para la práctica profesional dentro del hospital (9.4 puntos), así como la implicación personal en su aplicación (9.89 puntos) sin diferencias significativas entre especialistas y residentes. Se reconoce falta de capacitación en diferentes temas relacionados con la Bioética como: cuidados paliativos (82,75%), habilidades comunicativas (80,2%), principio de proporcionalidad terapéutica (72,83%), conflictos ético-clínicos (72,83%), planes de cuidados continuos en estos pacientes (76,54%), cuidados avanzados y al final de la vida (81,18%) y prevención del Burnout (81,48%), mayores en residentes que en los especialistas, en especial, la proporcionalidad terapéutica (p= 0.007) y  los conflictos ético-clínicos (p= 0.029). Conclusiones: Se otorga gran importancia a los aspectos bioéticos aplicados a la práctica nefrológica. Se identifican necesidades de aprendizaje modificables en áreas específicas mediante planes de perfeccionamiento educativo en el postgrado.

 Palabras clave: Hemodiálisis, enfermedad renal crónica, insuficiencia renal aguda, bioética, problemas ético-clínicos, diálisis, cuidados continuados en Nefrología.

 

ABSTRACT

Introduction: Chronic kidney disease as a treatable process but progressive to end stage, determines the need for physicians know and apply a bioethical focus on their professional performance. Objective: To identify learning needs in bioethical issues by nephrologists. Material and Methods: A descriptive cross-sectional study with 81 physicians (41 specialists and 40 residents) in three nephrology services in the country between 2014-2015 was performed. A structured questionnaire for collecting information and different quantitative and qualitative methods for processing information was used. For the statistical processing, R software was used. Results:  Anglo-Saxon bioethics’ four principles were recognized as important for professional practice at the hospital (9.4 points) as well as personal involvement in its implementation (9.89 points) with no significant differences between specialists and residents. Lack of training is recognized in various bioethics issues such as palliative care (82.75%), communication skills (80.2%), therapeutic principle of proportionality (72.83%), ethical-clinical conflicts (72, 83%), continuous care plans in these patients (76.54%), advanced care and end of life (81.18%) and prevention of Burnout (81.48%), higher in residents than in specialists; especially therapeutic proportionality (p = 0.007) and clinical - ethical conflict (p = 0.029). Conclusions: Great importance to bioethical aspects applied to nephrology practice is granted. Customizable learning’s needs are identified in specific areas through education plans development during post graduated learning.

 Keywords: Hemodialysis, chronic renal disease, acute renal failure, bioethics, ethical and clinical problems, dialysis, Nephrology continuous care.

Jorge Francisco Pérez-Oliva Díaz, María Belén Cabrera Andrade, María del Carmen LLantá Abreu, Maicel Eugenio Monzón Pérez
Pág(s):122-134
557 lecturas
Superar el estigma hacia la demencia, un reto para la sociedad cubana

Introducción: La Asociación Mundial de Alzheimer en 2012 llevó a cabo una campaña para superar el estigma hacia la demencia. El estigma constituye el mayor obstáculo para identificar los problemas de salud, encontrar sus soluciones y explotar de forma más eficiente los servicios de salud. Objetivo: Exponer la repercusión del estigma hacia la demencia sobre el paciente, la familia y la sociedad. Material y Métodos: Se realizó una revisión de la literatura publicada en el período de tiempo de julio de 2010 hasta marzo 2016. La recuperación de la información se llevó a cabo a través de la red de Infomed, utilizamos las siguientes bases de datos, Pubmed, Ebsco, Medline, Sciencedirect, Clinicalkey y Scielo. Se analiza y se comentan los datos obtenidos. Desarrollo: El estigma interfiere en que las personas con demencias tengan una vida social exitosa, obtengan empleos y puedan vivir cerca de otras personas. Está muy relacionado con la edad y la pérdida de las funciones mentales. Las áreas de mayor impacto del estigma son: la esfera laboral, la conducción de vehículos, la posibilidad de dar consentimiento para los procederes médicos, lo que puede repercutir en una prematura pérdida de dignidad y autonomía. Conclusiones: Para superar el estigma que hoy existe hacia la demencia es necesario brindar mayor aceptación y apoyo a los pacientes y familiares, aumentar la calidad de atención a personas con deterioro cognitivo, educar a la población, crear ambientes favorables,  crear redes sociales de apoyo y convocar a la participación de todos los sectores sociales.

 Palabras clave: estigma social, demencia, discriminación social, plan de salud, familia, sociedad, Cuba.

 

ABSTRACT 

Introduction: Worldwide Alzheimer Disease Organization in the year 2012 carried out a campaign to overcome the stigma to dementia. The stigma constitutes the biggest obstacle to identify health’s problems of, to find its solutions and to use in a more efficient way the health’s services.  Objective: To show it repercussion of the stigma to the patient with dementia, the family and the society.  Material and Methods: It was carried out a search of the published literature in the period comprised from July 2010 until March 2016. The information was obtained through Infomed information network, we used the following databases, Pubmed, Ebsco, Medline, Sciencedirect, Clinicalkey and Scielo. The data obtained was analyzed and commented.Development: The stigma interferes in that people with dementia have a successful social life, obtain employments and to have the possibility to live near other people. It has a big relationship with the age and the loss of the mental functions. The areas of bigger impact of the stigma are: the labor sphere, vehicles driving, the possibility to give consent for the medical procedure that have influence in a premature loss of dignity and autonomy. Conclusions: To overcome the stigma that today exists to dementia it is necessary to offer a bigger acceptance and support to the patients and family, to increase care’s quality for people with cognitive deterioration, to educate the population, to create a favorable environment, to create social network of support and to call the for participation of all the sectors of the society.

 Keywords: social stigma, dementia, social discrimination, health plan, family, society, Cuba.

Rodolfo Isidro Bosch Bayard, Juan de Jesús Llibre Rodríguez, Tania Zayas Llerena, Elaine Hernández Ulloa
Pág(s):135-145
1114 lecturas